O katalizatorach

Silnik spalinowy samochodu osobowego, o objętości 1500 cm ³ na godzinę podkreśla 150 metrów sześciennych spalania. Te spaliny stanowią poważną szkode dla środowiska naturalnego, a tym samym zdrowie ludzi. Głównym wysiłkiem badawczym, zeby zmniejszyć wplyw na srodowisko zostało zaprojektowane urządzenia - katlitnyj konwerter albo katalizator.

Katalizator w aucie zmniejsza szkodliwośc chemikalii, taki jak tlenek węgla (CO), węglowodorów (HC), tlenki azotu (NOx) emisje do środowiska. Włącza utlenianie katalityczne i / lub redukcji,dzięki którym szkodliwy substancji zamienia się dwutlenku węgla (CO2), woda (H2O), azotem (N2).Emisję szkodliwych substancji zmniejsza do minimum.

Katalizator - zwykle składa się z jednego lub dwóch blokow porowate (zwykle płytki ceramiczne albo metalowe), a porowata powierzchnia jest pokryta warstwo platyny, palladu i Rodu. Te metale szlachetne i aktywuje wyżej procesy chemiczne. Bloki kataizatora są umieszczone w metalowych zbiornikach i puszkach w samochodach do układu wydechowego.

Wymiane katalizatora w samochodzie zalecana jest co 100 000 km, bez względu na jego stan.

Trzy główne typy bloków (fotografie po lewej stronie).
Każda z nich może być pokryte przez różne metale szlachetne.

Katalizator zużywa się z kilku powodów:
- Porowata powierzchnia zabija się różnymi osadami:
- W oparach przez benzyne, oleju napędowego, wilgocią, brudem.

Brak przepuszczalności pary nie tylko nieoczyszcza emisje powietrza, utrudnia uruchomienie samochodu. "bez wymiany w czasie, może stać się korek w układzie wydechowym“ . Gdzie brak gazu może tak podgrzać ceramikę że zostanie ona stopiona i parę zatyka całości. Trafienie pylu może bardzo uzkodzic silnik, czyli małe chipy, które wchodzą do cylindrów. Z tych powodów zalecana jest wymiana katalizatorów co 100 000 km.

Katalizatory, w szczególności ceramika mogą popekać od nagłego uderzenia (złapać kamień, w chwili wypadku). Jeśli to się stanie,zostaje tyko wymiana katalizatora na nowy.